Friday 16 May 2014

Social Networking dan ...

assalamualaikum,
selamat pagi pembaca.
sebenarnya aku nak update awal lagi pagi tadi.
tapi sebab internet slow + hujan,
jadi aku tido lah dulu. haha

tajuk aku hari ni berkenaan rangkaian media sosial dan ... (akan dirungkai kejap lagi)
haih, zaman sekarang ni semua orang mesti ada akaun facebook, twitter, google+ semua kan?
dan semestinya ada yang teraddict sampai terbawak-bawak ke tidur, right?

itu aku, tapi dulu lah.
rasa macam dua benda ni makanan aku tiap hari.
aku akui, dua benda ni tempat aku meluahkan apa yang aku rasa, apa yang aku rasa nak tulis, aku tulis.
tapi aku memilih jugak.
aku tak lah luahkan semua kat facebook, sebab aku rasa facebook tu semua orang boleh baca dan terlampau public (pandangan aku).
so, aku lebih memilih twitter lah.
itu tempat aku meluahkan rasa, kekadang pun main nak update je apa yang aku nak update.
basically, itu internal punya benda yang aku update untuk pembacaan followers aku.
kekadang bukan nak suruh diaorang baca pun.
saje nak update.

tapi yang jadi persoalannya, bila orang yang kita kenal update benda yang baik-baik atau buruk-buruk, confirm dalam hati kita ada terdetik,
"eleh, kau bukan baik sangat pun, sibuk update status alim-alim. ingat aku tak tahu realitinya kau macam mana?"

kalau update kemarahan atau apa saja yang buruk, ada jugak orang nak kata,
"ish, teruknya perangai dia. tak sangka dia macam ni"

ada juga sampai timbul fitnah, contoh lah,
si polan terbaca si A ni update status etc, pastu si polan ni menyampaikan pada si B, pastu si B ni mengamuk lah kat si A.
padahal A tak maksudkan apa-apa pun atau tak tujukan pada si B pun.
pendapat aku lah, si A cuma luahkan rasa.
bila berita disampai-sampaikan, jadilah fitnah entah apa-apa.
so, nak update status pun kena tengok orang sekeliling.
takut nanti jadi macam ni, dah.. satu hal lagi.
lagi satu janganlah perasan sangat ye.
buat tak tahu je.
aku spesis orang yang macam ni, buat tak tahu je.
buat apa nak menyibuk hal orang.
sebab bagi aku, aku pun tak betul lagi, nak sibuk betulkan orang, nak buat apa?

kekadang rasa stress juga.
bila orang yang kau kenal ada dalam list kau, duk sibuk bertanya.
pastu bila tak puas hati dengan jawapan yang diberi, buat spekulasi sendiri.
heh, i want my own space lah. please jangan kacau. kalau tak suka unfriend/unfollow je.

orang buat baik, ada yang kata, orang buat buruk, ada yang kata.
si mangsa kena terima lah, sebab;
MANUSIA NI SUKA JUDGE SPESIS DIA SENDIRI

aku tak cakap aku baik macam malaikat, aku ni serba kekurangan.
aku tak cakap apa yang aku tulis ni betul atau tak.
ini cuma luahan rasa. internal aku.
sorry lah ye kalau entry ni ada buat yang terasa.

wassalam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...